Nowy lek



23 lutego 2022

Tekst dedykuję Adzie, mojej przyjaciółce i dzielnej Włoszce <3


W Szwajcarii pojawił się nowy lek na Covid: przeciwciała monoklonalne. Od teraz to nimi leczy się pacjentów. 

Sprawdziłam: ten "nowy" lek został wymyślony w 1975 roku przez Cesara Milsteina oraz Georges’a Koehlera. 

Jako pierwszy do leczenia Covid zastosował przeciwciała włoski lekarz: Doktor Guiseppe De Donna z Toscanii. 

Przypominam, że pandemia w Europie zaczęła się we Włoszech, w Toscanii w lutym 2020, to wtedy lekarz podjął pierwsze udane eksperymenty. Pewnie nie powinnam przypominać co linijkę, ale trend to jest mój friend, a ostatnio "góra" traktuje nas jak stado sklerotyków;)  

Doktor Guiseppe de Donno pobierał surowicę od ozdrowieńców, którzy najciężej przebyli Covid i podawał ją kolejnym ciężko chorym pacjentom. Zastosował metodę leczenia o nazwie plazmoterapia.

Jak jest różnica między plazmoterapią a terapią przeciwciałami monoklonalnymi? Otóż pierwsza metoda posługuje się przeciwciałami wytworzonymi przez organizm ludzki, podczas gdy przeciwciała monoklonalne hoduje się w laboratorium. Obie terapie odnoszą identyczny skutek.

Terapia Doktora Guiseppe działała, aż do czasu, kiedy okazało się, że "na Covid nie ma leków". 

Od tamtej chwili zaczęła się podróż Doktora Guiseppe od Annasza do Kajfasza. Nie chciał wysłuchać go ani prezydent, ani rząd, ani parlament, ani izby lekarskie, ani żadna inna organizacja od spraw zdrowia we Włoszech. Doktor Guiseppe nie poddawał się, przez całe miesiące błagał, żeby pozwolono mu przynajmniej leczyć pacjentów. W "nagrodę" został oskarżony o stosowanie terapii eksperymentalnej. 

W lutym 2021 Włochy obiegła tragiczna wiadomość: 

"Doktor Guiseppe De Donno w wieku 54 lat popełnił samobójstwo."


W kwietniu 2021 roku badania Doktora De Donno zostały opublikowane w Mayo Clinics Proceedings pt."Bezpieczeństwo i skuteczność osocza rekonwalescencyjnego u starszych pacjentów z COVID-19" *

W lutym 2022 roku w Szwajcarii przeciwciała monoklonalne zostały okrzyknięte nową terapią na Covid-19.


Do spisania,

Katarzyna Sikora Borowiecka


P.S. Narobiłam się przy tłumaczeniu włoskich artykułów i napisaniu tego tekstu, żeby był krótki i strawny. Kiedy już skończyłam, jednym niefortunnym kliknięciem wykasowałam tekst i musiałam zacząć go pisać od nowa. W ten sposób straciłam trzy godziny życia.

P.P.S. Zapraszam do lektury pozostałych 86 wpisów o paradoksach dzisiejszych czasów <3

P.P.P.S. Szykuję się do wydania pamiętników, które napisałam dla Instytutu Literatury. Pamiętniki o wydarzeniach od marca do końca maja 2020 ukazały się w antologii Instytutu, ale tylko we fragmentach. Nie straciłam do nich praw autorskich, dlatego wydam je w całości. Jeszcze nie wiem jak to zrobić, ale postaram się wstrzelić w 8 marca 2022. 


*Podaję link do artykułu z Mayo Clinics Proceedings: https://www.mcpiqojournal.org/article/S2542-4548(21)00029-1/fulltext

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

To już jest oficjalne

Jak nie płacić za benzynę w Szwajcarii

Ring bokserski